Severi Virolainen - Kuntavaalit 2021 - XXX Helsinki


Minä

Olen 56-vuotias aktiivinen kansalainen ja arkkitehti. Urani olen tehnyt IT-alan yrittäjänä (M.A.D.). Nykyinen yritykseni (Algoritmi Oy) on tässä vaiheessa vielä yhden hengen asiantuntijaorganisaatio.
Yrittäjänä tiedän mitä on työ ja arkkitehtina ymmärrän kaupungin sekä toiminnallisen että esteettisen puolen.
Helsinkiä voi ja pitää edelleen kehittää "maailman toimivimmaksi kaupungiksi", mutta kaikkien katujen ei tarvitsisi olla jatkuvasti auki.

Harrastetyönäni vedän moottoripyöräseikkailuja ympäri maailmaa (MadBike).
Lukuisat matkat erilaisissa kulttuureissa ovat tuoneet ymmärrystä ja suhteellisuuden tajua: Me olemme jo nyt todella hyväosaisia.

Moottoripyörien lisäksi pidän polkupyöristä. Kaksipyöräisyyden ketteryys tuo vapautta. Meillä on myös auto. Laajasalosta Helsingin keskustaan siirryn yleensä bussilla ja metrolla.
Ymmärrän kaikkia teiden käyttäjiä.

Olen arkkitehti ja joitakin vuosia sitten aloitin jatko-opiskelun tavoitteena tohtorin tutkinto. Tutkimusalueeni on: Algoritmit, parametrinen suunnittelu ja rakennusten tulostaminen
Olen siis sisällä akateemisessa maailmassa ja vahvasti sitä mieltä, että koulutuksesta millään tasolla ei pidä leikata.

Olen kuuden lapsen isä. Lapset ovat 7-27 vuotiaita ja erilaisissa elämäntilanteissa. Olen aikoinani eronnut ja nyt uudelleen naimissa. Vaimoni on Suomen kansalainen, mutta syntynyt Thaimaassa.
Tällä kokemuksella ymmärrän perheiden monenlaisia tilanteita. Haluan lapsilleni puhtaan ja turvallisen tulevaisuuden, jossa he voivat toteuttaa itseään.

En kuulu kirkkoon, enkä usko sellaiseen jumalaan, josta pyhäkoulussa puhuttiin. Toisaalta tiede ei ole pystynyt selittämään elämän syntyä tai tarkoitusta. Minusta on kiehtovaa pohtia mystisiä asioita. Uskon, että maailma on enemmän kuin pelkkiä hiukkasia.
Tämä on ehkä kaikkein liberaalein osa minua - olen hyvin avoin erilaisten elämänkatsomusten suhteen.

Harrastan monipuolisesti liikuntaa. Lajejani ovat olleet vesipallo, sulkapallo, purjelautailu ja ratamoottoripyöräily. Olen juossut kolme maratonia ja useita puolikkaita. Olen hypännyt kymmenen kertaa laskuvarjolla ja ratsastanut muutaman vuoden. 2021 aion keskittyä purjehdukseen.
Monipuoliset liikuntamahdollisuudet ovat tärkeä osa hyvää elämää.

Lisää tietoa minusta saa klikkaamalla tähän tai vasemmalla ylhäällä olevaa kuvaani.


Liikenne

Olen liikenteen sekakäyttäjä ja ymmärrän siten kaikkia näkökulmia. Asun Laajasalossa ja käyn usein Helsingin keskustassa. Jatko-opiskelen Aalto yliopiston Otaniemen kampuksella.

Matkustan omalla autolla, moottoripyörällä, metrolla, bussilla, raitiovaunulla, polkupyörällä, juosten ja kävellen. Tulevaisuudessa saatan kulkea myös sähköpyörällä, jopa kajakilla. Päivän kulkuneuvot vaihtelevat. Kesällä pyrin ajamaan polkupyörällä. Jos on paljon kuljetettavaa tai pitää liikkua ympäriinsä, niin valitsen auton. Jos on aikaa ja kaunis ilma, niin saatan kävellä. Moottoripyörän käyttö on viime vuosina ollut vähäistä.

Ymmärrän siis monipuolisesti liikenteen käyttäjien näkökulmia. Yksityisautoilua ei tule hankaloittaa ja pysäköintimahdollisuuksia pitää parantaa. Polkupyöräverkostoa pitää kehittää ja etenkin paikata pienet katkot verkostossa. Myös pyöräilijöiden turvallisuuteen pitää kiinnittää enemmän huomiota. Moottoripyörien pysäköiminen ilmaiseksi asukaspysäköintialueille pitää palauttaa. Kävelyä voidaan sujuvoittaa huomattavasti miettimällä liikennevalojen logiikkaa uudestaan esimerkiksi siten, että tie voidaan ylittää puoliksi keskikorokkeelle asti ja myöhemmin toinen puoli.

Ilmainen joukkoliikenne

Ilmainen joukkoliikenne edistää monia itselleni arvokkaita asioita. Se vähentää yksityisautoilua positiivisella tavalla ilman pakkoja ja kieltoja. Siten liikenne sujuvoituu kaikille. Joukkoliikenteen käyttö lisääntyy ja voidaan lisätä sekä vuoroja että linjoja. Saadaan aikaiseksi positiivinen kierre.


Pääkaupunkiseudun kuntien yhdistäminen

Pääkaupunkiseutu on yksi yhtenäinen talousalue, jonka nykyinen jako ei palvele kuntalaisten etuja ja estää alueen järkevän kehittäminen. Nyt seudun kunnat kilpailevat keskenään hyvistä veronmaksajista, niin ihmisistä kuin yrityksistäkin – se ei hyödytä ketään, vaan johtaa outoihin ratkaisuihin.

Ajankohtainen esimerkki outoudesta ovat nämä vaalipiirit. Minun äänestäjistäni puolet asuu Helsingin ulkopuolella – Vantaalla, Espoossa ja Kauniaisissa. Heidän kanssaan minulla on samoja ongelmia, ajatuksia ja tavoitteita. Heistä useimmat käyvät Helsingissä töissä ja monet helsinkiläisistä äänestäjistäni käyvät töissä Espoossa tai Vantaalla. Myös oma yritykseni on sijainnut Espoossa useaan otteeseen.

Helsinkiläinen Aalto yliopisto sijaitsee sekin suurin osin Espoossa. Metron rahoitus on myös oiva esimerkki kuntajaon ongelmallisuudesta. Myös bussilippujen hinnoittelu kuntarajojen perusteella aiheuttaa hassuja ratkaisuja ihmisten arjessa.


Rakentamisen tiivistäminen viheralueet säilyttäen

Luonto ja luonnon monimuotoisuus ovat minulle tärkeitä asioita. Paljon enemmän kuin ihmisten kärsimykset lähi-idässä ja Afrikassa minua vaivaavat eläin- ja kasvilajien sukupuuttoon kuoleminen, sademetsien tuhoaminen, ryöstökalastus ja maapallon uusiutumattomien resurssien tuhlaaminen.

Vaikka noita ongelmia ei kunnanvaltuustossa voi hoitaa, niin voimme säilyttää sen mitä meillä on ja hankkia jopa lisää. Tiivis rakentaminen on ekologisempaa kuin harva. Puistoja ei saa vähentää. Vihreyttä voidaan lisätä esimerkiksi talojen katoille.


Järjelliset IT-hankinnat

Kunnilla, sadoilla kunnilla, on ollut tapana ratkoa itse samoja ongelmia. Tietoteknisten järjestelmien kohdalla ei ole mitään järkeä, että jokainen kunta kehittää itse omat järjestelmänsä. Myös kyber-turvallisuus on asia, johon kunnissa tuskin kiinnitetään riittävästi huomiota.


Vähemmän valvontaa, sääntöjä ja holhousta – Enemmän vastuuta ja vapautta!

Tämä voi tarkoittaa melkein mitä vain. Se tarkoittaa vähemmän peltipoliiseja, enemmän ravintolapäivä. Enemmän liikuntapaikkoja ja ehkä seurauksena vähemmän terveyskeskuksia? Enemmän harkintaa ja vähemmän normeja. Enemmän vastuuta itsestä ja vähemmän veroja kuntalaisille.


Malmi

Malmin lentokenttä on arvokas reikä Helsingissä. Se on henkireikä alan harrastajille, mutta toimii monien hyödyllisten toimintojen tukikohtana. Taloja voi rakentaa muualle, mutta poistettua lentokenttää emme saa takaisin.

Lähitulevaisuudessa lentävät härvelit lisääntyvät. Jo nyt dronet alkavat olla useimmille tuttuja, pian lentävät myös ihmiset. En tiedä käykö näin, mutta voisin helposti kuvitella, että Malmi olisi oiva paikka lentokoulujen pitämiseen lentokorttia varten. Myös tulevaisuuteen pitää jättää optiota.


Linkit


Takaisin Severin pääsivulle