Tällä sivulla on kaikkea matkoihin liittyvää. Täällä ei ole kaikkea, vaan ennemminkin sekalaista täydentävää informaatiota. Ylläolevia otsikoita klikkaamalla pääse matkojen virallisille sivuille.
Tässä tavaroita ja muita, joita kannattaa matkalle ottaa mukaan. Siellä on kuuma. Jokainen ajovaruste lisää turvallisuutta, mutta samalla tekee olon kuumemmaksi.
Kambodza | Thaimaa | Venäjä | ||
MotorBokor / TamTamTam | Moranakiri | GT / Sukhotai | Carelia | |
Severi | +85512467974 Kambodza | +66861136788 Thaimaa | ||
Ajovarusteita | ||||
Kypärä | Jos haluat kunnollisen kypärän, niin otat sen Suomesta mukaan. Koska siellä on kuuma, niin väljä endurokypärä lienee paras. Polkupyöräkypärä saattaa olla hyvä kompromissi. Kypäräpakkoa ei ole. | Endurokypärä mukaan. | Thaimaasta voi ostaa varsin kelvollisia kypäriä hyvin kohtuulliseen hintaan, jos haluat kakkoskypärän Suomeen, niin osta se täältä. | Umpikypärä tai endurokypärä ja ajolasit maun mukaan. |
Ajolasit | Reilun kokoisilla aurinkolaseilla pärjää joten kuten, mutta paljon vähemmän on hiekkaa ja ötököitä silmissä, jos on kunnon ajolasit, etenkin sateella ja pimeällä aurinkolasit ovat aika avuttomat. | Endurolasit mukaan. | Reilun kokoisilla aurinkolaseilla pärjää joten kuten, mutta paljon vähemmän on hiekkaa ja ötököitä silmissä, jos on kunnon ajolasit, etenkin sateella ja pimeällä aurinkolasit ovat aika avuttomat. | Näin pohjoisesssa saattava aurinkolasit olla ajolasien lisäksi tarpeen. |
Hanskat | Pieniin kaatumisiin parhaan suojan antavat ajohanskat, sillä käsillähän sitä yleensä otetaan vastaan kun kaadutaan. Sopivimmat lienevät ohuet endurohanskat. | Endurohanskat mukaan. | Pieniin kaatumisiin parhaan suojan antavat ajohanskat, sillä käsillähän sitä yleensä otetaan vastaan kun kaadutaan. Sopivimmat lienevät ohuet endurohanskat. | Muutamat ajohanskat, joista ainakin yhdet vedenpitävät. |
Saappaat | Tukevapohjaisilla lenkkareilla pärjää, mutta tukevammat kengät tai ajosaappaat suojaavat tietenkin paremmin. | Endurosaappaat mukaan. | Tukevapohjaisilla lenkkareilla pärjää, mutta tukevammat kengät tai ajosaappaat suojaavat tietenkin paremmin. | Normaalit ajosaappaat. |
Ajoasu | Pitkät housut ja pitkähihainen paita suojaavat auringolta ja pikkunaarmuilta. Ota vaaleaa ja hengittävää. | Enduroasu lienee paras, mutta turhan iso, painava ja hiostava. Mieti sopiva kompromissi myös suojusten suhteen. | Pitkät housut ja pitkähihainen paita suojaavat auringolta ja pikkunaarmuilta. Jotain tuultapitäväääkin saatetaan tarvita. Ota vaaleaa ja hengittävää. | Goretex- tai vastaava ajoasu ilman lämpövuorta lienee sopiva. Matkalla voi sataa, mutta toisaalta osa teistä saattaa olla sen verran haastavia, että kuumakin voi tulla. Kerrospukeutumista. |
Muuta | Isohkoja Minigrip-pusseja ja muutama jätesäkki tai vastaavia sateen varalta. | |||
Henkilökohtaiset | ||||
Reppu | Reppu, jonka voi kiinnittää tarakalle. Kätevin on sellainen reppu, jonka voi kiinnittää omilla hihnoillaan. Tämän lisäksi pieni retkireppu on hyvä. Muista myös kiinnityshihnat. | Vedenpitävä kuljetusjärjestelmä. | ||
Lääkkeet | Kaikenlaista hyttyssuojaa ja -karkoitetta. "Pitkähihaiset ja lahkeiset vaaleat vaatteet ovat hyvä suoja, erityisesti jos ne käsittelee Permethriinillä ennen lähtöä. Suomesta permethriiniä saa ainakin Biokill merkkisenä spraynä Stockalta ja monista Anttiloista. Biokill suihkutetaan hyttysverkkoon sekä vaatteisiin. Biokill ei jätä tahroja, eikä ole ihmiselle vaarallinen kuivuttuaan. Se pysyy vaatteissa ainakin 4-5 pesun verran." Pitkät housut ja valkoiset sukat hyttysiä vastaan illalla. | Suomalaiset hyttyssuojat riittänevät hyvin. | ||
Aurinko | Aurinkorasvaa. Lippalakki. Joinain päivinä saatamme olla jopa 5-7 tuntia polttavan auringon alla. | Optimisesti aurinkorasvakin voi olla herkkäihoisimmille tarpeen. | ||
Taskulamppu | Pieni taskulamppu. Siellä on yöllä todella pimeää ja sähkönjakelu ei ole ihan kotimaisella luotettavuustasolla. | |||
Rahaa | Dollareita 10-30$ päivää kohden pitäisi riittää hyvin. Raha kannatttaa ottaa mukaan käteisenä eli pieninä dollareina (max 20 USD seteli). Dollarit käyvät käytännössä joka paikassa. | 20-40 euroa eli 1000-2000 bahtia päivässä riittänee. Rahaa voi kaupungeissa nostaa pankkiautomaateista lähinnä Luottokunnan luottokorteilla. Jossain käy myös Amex. | Rahaa on hyvä vaihtaa etukäteen. Ainakin Viipurissa ja Pietarissa on automaatteja, joista rahaa voi nostaa luottokortilla. 20-30 euroa päivässä eli 700-1000 ruplaa riittänee hyvin taukovirvokkeisiin ja iltaoluisiin. | |
Vakuutus | Hyvä matkavakuuutus on järkevä sijoitus. Jos jossain, niin Kambodzassa vakuutus on paikallaan. Lähin kunnollinen sairaala on Bangkokissa, jonne mennnään pahimmassa tapauksessa ambulanssilentokoneella. Hintaa kuljetukselle tulee jopa 20000 euroa. | Moottoripyörällä sattuu aina kun sattuu. Thaimaassa on hyvät sairaalat, mutta potilaaksi ei pääse ilman käteistä tai todistettavaa vakuutusta. | Venäjä on green card maa. Green cardin saa omasta vakuutusyhtiöstä ilmaiseksi. | |
Ajokortti | Autoliitto: "Geneven 1949 tieliikennesopimuksen mukainen kansainvälinen ajokortti on pakollinen." Käytännössä suomalainen ajokortti on yleensä kelvannut. | Suosittelen kv. ajokorttia, mutta Pohjois-Thaimaassa poliisi pysäyttää hyvin harvoin, joten kortti on käytännössä tarpeeton. | Euroopan maista Albania ja Moldova vaativat kv. ajokortin, ja seuraavat suosittelevat: Bosnia-Hertsegovina, Kroatia, Makedonia, Montenegro, Serbia, Turkki, Ukraina, Valko-Venäjä ja Venäjä. Suosittelu tarkoittaa käytännössä sitä, että kansainvälistä ajokorttia ei ehkä kysytä missään, mutta siitä voi olla hyötyä esim. kolaritilanteessa. | |
Vaatteet | Tässä esimerkki sopivasta kevytvarustuksesta. Kaikki vaatteet voivat olla "poisheitettäviä" ja uusia voi sieltä täältä ostaa halvalla eli kaikkea ei tarvitse ottaa mukaan. Pesulapalvelut ovat halpoja. | Lämmintä vaatetta ja myös lämmin yöasu. | ||
Minä otan mukaan lisäksi | ||||
Asiaan liittyviä linkkejä | ||||
The Golden Triangle Rider | Pekka Salo |
Updated " . $osumat[3]; ?>
Please, send any comments to Severi@mad.fi