Ostin pyörän täydellisiltä huijareilta Tuusulan seudulta. Kyseessä oli lunastuspyörä, jonka kaveri oli laittanut ajokuntoon ja katsastanut uudestaan. Minä en tätä tiennyt. Lähdin sillä melkein heti Eurooppaan ja pyörä soi 2,5 dl öljyä satasella. Välillä oli käyntihäiriöitä yhdessä sylintereistä eli ajelin välillä kolmella pytyllä. Joitakin tonneja myöhemmin Nürburgringingillä pyörä ei lähtenyt millään neljälle pytylle ja ajoin elämäni ensimmäisen kierroksen ringenillä todella vajaatehoisella vehkeellä.
Ringenillä myös kaverini Tuomas huomasi, että minullahan on runko poikki. Ja niin olikin. Takahäkin yksi kiinnike oli murtunut. Lopulta pyörä heräsi ja sain joitakin kierroksia ajeltua, mutta huiput mittarin mukaan jäivät 250 km/h:n kieppeille. Kotiinpäin lähtiessä takahäkin neljästä kiinnikepalkista kolme oli murtunut. Selvisin kuitenkin kotiin.
Pyörä huollettiin ja takahäkki vahvistettiin ylimääräisillä alumiinilevyillä. Pyörä toimi ok ja käyntihäiriön opin korjaamaan vaihtamalla uuden sytytystulpan ongelmapyttyyn. Äänet oli todella mehevät ja kiihdytyksissä putki syöksi useamman metrin pituisia lieskoja.
Seuraavana talvena moottori meni täysremonttiin Arwidsonilla, jonka jälkeen sen toiminta sitten siistiytyi nykyiselle tasolle ja öljyn kulutus loppui lopullisesti.
2002 ajoin pyörällä Räyskälän SuperBike-osakilpailun ja yritin ajaa Motoparkissa, mutta olin liian hidas, eikä minulla ollut edes saderenkaita. Silloinen tallikaverini Tero Kiira huomasi takavanteen olevan aavistuksen soikea, joten ostin myös uuden käytetyn takavantee. En ikinä ehtinyt vaihtamaan kyseistä vannetta, mutta annoin sen mukana vaihdossa.
Seuraavana kesänä olin ostamassa avoautoa Ducati-kilpurini veturiksi, mutta järkeiltyäni järjettömän ostoksen pois suunnitelmistani kävin ostamassa uuden R1:n ikäänkuin lohdutukseksi, jolloin pyörä meni vaihtoon. Uusi R1 toimii kuin unelma, mutta vanhan pyörän räväkkää persoonallisuutta jäin kaipaamaan ja kaipaan yhä.
2006 sain kuulla uudelta omistajalta pyörän voivan hyvin ja olevan entistäkin katu-uskottavampi.
![]() ![]() ![]() Sami Parkkisen kunnostamana. Shining again. |
Vastahankittuna kiiltelemässä pihalla. Shining. |
|
![]() Alastaro toukokuussa 2001. Practising in Alastaro May 2001. |
![]() Motopark elokuussa 2001. Practising in Motopark August 2001. |
Vuosimalli | ||
Renkaat | ||
Edessä | 120/70-17" | |
Takana | 180/55-17" | |
Moottori | ||
Sylinterit | 4-sylinterinen 4-tahtinen rivimoottori | |
Jäähdytys | Neste | Iskutilavuus | 1137 cm2 | */ ?>
Runko | ||
Akseliväli | 1395 mm | (2000) |
Ohjauskulma | 24 astetta | (2000) |
Etujättö | 92 mm | (2000) |
Kuivapaino | 175 kg | (2000) |
Märkäpaino | 200 kg | (2000) |
Tankki | 18 l | (2000) |
Teho | ||
Huipputeho | 150 hv / 110 kW / 10000 rpm | (vakio 2000) |
Huippuvääntö | 108,3 Nm / 8500 rpm | (vakio 2000) |
Suorituskyky | ||
0-100 km/h | 3,16 s | (vakio 2000) |
0-400 m | 10,51 s / 221,9 km/h | (vakio 2000) |
0-400 m | 11,394 s / 202,8 km/h | Severi 27.7.2001 |
0-400 m | 11,848 s / 205,7 km/h | Severi 27.7.2001 |
Huippunopeus | 275 km/h | (vakio 2000) |
Updated " . $osumat[3]; ?>
Please, send any comments to Severi@mad.fi